Before Article
Waldrik Kremer

Dom als je geen gezond eten op je kaart zet

De trend is duidelijk: je gast wil gezond. Drie tips om gezonder te koken.

In Nederland eet je het gezondst, bleek vorige week uit wereldwijd onderzoek van Oxfam. Dom dus als je geen gezond eten op de kaart zet. Pak alle trendlijstjes er maar bij: de huidige gast wíl gezond.

Gezond koken in de praktijk

  1. Bereid herkenbare gerechten
    Zoek het niet koste wat kost in de moleculaire keuken. Natuurlijk kan die ook gezond zijn. Maar de laatste jaren is de moleculaire keuken veel te veel gehypt. Gevaarlijk: koks zonder voldoende kennis gaan anderen nadoen en koken onherkenbare, chemische gerechten. Zij niet tevreden, omdat het niet lukt. En hun gast al helemaal niet. Moleculair koken is een wetenschap. Kok blijf bij je leest!
  2. Kook met de seizoenen mee
    Het is niet alleen goedkoper, maar vooral lekkerder. Verse, rijpe producten hebben de beste smaak en hoef je dus minder op smaak te brengen. Natuurlijke suikers hebben minder slechte eigenschappen dan de suikers die je toevoegt. Seizoensproducten doen het daarom ook beter op je kaart: minder calorieën.
  3. Haal meer uit je apparatuur en je product
    Bakken, stoven, blancheren of gewoon koken. Kies niet voor de makkelijkste weg, maar zoek de bereidingstechniek waarmee je het meeste uit je product haalt. Dat is ook beter voor je portemonnee. Ik ken voorbeelden van koks die 20.000 euro uitgaven aan een nieuwe oven, maar die dan alleen als heteluchtoven gebruikten. Geldverspilling. Haal meer uit je apparatuur.

Zet gewoon het product voorop! Dan doe je het altijd goed.

Cas Spijkers Academie geeft Health Cuisine-les
Gebruik altijd verse ingrediënten. Dat scheelt je veel geld

Zet groenten op de Nederlandse kaart