Before Article
Horecazaken breiden uit dankzij crowdfunding

Crowdfunding: 200.000 euro in 2 maanden

Groeien dankzij crowdfunding. Voor café Flinders en ijssalon Cadore inmiddels realiteit, dankzij Horeca Crowdfunding Nederland, dat inmiddels drie maanden actief is.

200.000 euro in 2 maanden

Café Flinders opent dankzij het platform in mei zijn derde vestiging in het centrum van Groningen. En ook ijssalon Cadore krijgt er een derde vestiging bij. In slechts één maand tijd werd er 45.000 euro opgehaald voor de nieuwe zaak mét ijslaboratorium in Hillegom. Café Flinders had voor een bedrag van 200.000 euro ongeveer twee maanden nodig.

Investeerders en horecaondernemers kunnen via de website van Horeca Crowdfunding Nederland met elkaar in contact komen. Het platform wil professionele ondernemers een kans geven om te groeien of een bedrijf op te starten. Mark Tamsma van Horeca Crowdfunding Nederland: ‘Toen de teller bij Flinders op ongeveer 70% stond, wisten wij eigenlijk zeker dat het project wel gefinancierd zou worden. Dat is het psychologische effect van crowdfunding. In het begin kijken mensen even de kat uit de boom. Naarmate er meer geïnvesteerd wordt, trekt dat andere investeerders ook over de streep’.

Investeerders worden gasten

Beide ondernemingen kozen bewust voor het crowdfundig principe in plaats van een bezoekje aan de bank. ‘Crowdfunding geeft ons de gelegenheid onze passie te delen en verbondenheid met onze klanten te creëren’, is de motivatie van ijssalon Cadore. Tamsma beaamt dit. ‘Een bankier is geen ambassadeur voor een zaak. Een bank mag überhaupt niet praten over cliënten. Bij crowdfunding praten geldschieters waarschijnlijk sneller over hun investering. Zo maken ze kosteloos reclame voor de zaak. En zijn ze eerder geneigd om bij hun investering een hapje te gaan eten’.

Lees ook: Geld nodig? Vraag het ‘de crowd’

Meerdere mensen door de mand gevallen

Niet alleen de investeerders zijn betrokken bij de nieuwe onderneming. Ook de medewerkers van Horeca Crowdfunding Nederland verliezen de zaak niet uit het oog. Nadat een project gefinancierd is, wordt er actief relatiebeheer toegepast. Minimaal vier keer per jaar wordt er een ‘update-gesprek’ gehouden. Mochten er negatieve signalen zijn, dan wordt er een coach toegewezen.

Volgens Tamsma zijn niet alle verzoeken even betrouwbaar of hebben ze allemaal kans van slagen. Daarom houdt het crowdfunding bedrijf eerst een uitgebreid onderzoek voordat een project op de website komt. Tijdens deze onderzoeken zijn al meerdere mensen door de mand gevallen. ‘Er was bijvoorbeeld een ondernemer die een zaak wou overnemen waar hij jarenlang als bedrijfsleider gewerkt had. Dit is vaak een aangename basis als uitgangspunt. Maar in het persoonlijke gesprek bleek dat hij wel erg weinig kennis had van de exploitatie. En als je echt geen idee hebt wat er op de menukaart van de zaak staat waar je hebt gewerkt, val je door de mand…’

Nog één plaats over

Op dit moment kan er via het platform nog maar in één project geld gestoken worden. Het aantal aanvragen vanuit ondernemers loopt storm: het platform krijgt tientallen verzoeken per week binnen. Maar een snelle groei is niet de belangrijkste doelstelling. ‘Wij willen uitsluitend kwalitatief hoogwaardige projecten plaatsen op de website. Het vertrouwen van investeerders is cruciaal voor het platform’. Bij financiering van starters of projecten met een hoger risicoprofiel, wordt verpanding op de inventaris genomen. Het platform staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Lees meer over financiering van een nieuw restaurant:

Fabrice Patay: ‘Een restaurant kopen slaagt alleen als je het geleidelijk doet’

Leendert Scholtus: ‘Drie op de vier leningaanvragen worden doorgaans door een bank afgewezen’