Before Article
Brasserie de Gruyterfabriek - Fabriek

Hoe de (ooit) grootste kruidenierszaak een succesvolle brasserie werd

Je onderscheiden met de locatie van je restaurant? Al eens aan herontwikkeling gedacht? Steeds meer industriële of leegstaande panden worden omgetoverd tot succesvolle horecazaken. Zo ook Brasserie de Gruyterfabriek in Den Bosch: ooit de grootste kruidenier van Nederland, nu een ‘huiskamer’ voor ondernemers.

Vijftig jaar lang was De Gruyter de grootste kruidenier van Nederland. Tot het bedrijf in de jaren 70 failliet ging – voornamelijk dankzij concurrent Albert Heijn. Het oude fabriekspand stond lange tijd leeg, maar inmiddels heeft het een nieuwe functie gekregen. Het dient nu als hét centrum voor creatieve en culturele ondernemers. Het complex is met 55.000 vierkante meter één van de grootste bedrijfsverzamelgebouwen van Nederland. En met zoveel bedrijvigheid, kan een goede horecazaak natuurlijk niet ontbreken. [gallerybox][/gallerybox]

Hoe trek je gasten?

De keuze van de locatie heeft grote invloed op de bedrijfsvoering. De brasserie is in het weekend gesloten. Ben Scholten, namens Brasserie de Gruyterfabriek: ‘We richten ons met name op het bedrijfsleven. We willen ons profileren als huiskamer voor alle ondernemers die hier gevestigd zijn.’ Dat is met ruim 140 ondernemers een bruisende doelgroep. ‘Er is vrijwel iedere dag een vergadering, meeting, congres, zakenlunch of –diner. Daar kunnen wij als enige horecaondernemer op dit terrein van profiteren. Daarentegen zijn er in het weekend vaak besloten evenementen. Zo was er onlangs nog een schilderijenveiling en een salsamiddag. Bij evenementen in het weekend houden we wel rekening met onze andere gasten: veel ondernemers werken ook op zaterdag, dus kunnen we niet voor teveel overlast zorgen.’

Huiskamer
‘We willen ons profileren als huiskamer voor alle ondernemers die hier gevestigd zijn.’

Dat de Gruyterfabriek niet in het centrum is gevestigd, weerhoudt ook particulieren er niet van om doordeweeks een bezoekje te brengen aan de bijzondere brasserie. ‘We richten ons niet voornamelijk op deze doelgroep. Toch zijn veel mensen nieuwsgierig: want een brasserie in een oud fabriekspand vinden mensen toch interessant.’

Wat maakt de locatie bijzonder?

Het pand is industrieel erfgoed. Tijdens de renovatie is ervoor gekozen om bepaalde oude elementen te behouden. Dit komt een inspirerende werkplek ten goede. Scholten: ‘Het plafond, de tegels, verschillende buizen en de pilaren hebben een authentieke uitstraling. Een prachtig stukje historie. In combinatie met een eigentijdse inrichting willen wij nostalgie, sfeer en huiselijkheid uitstralen. En dat is gelukt.’

Nostalgie
‘Het plafond, de tegels, verschillende buizen en de pilaren hebben een authentieke uitstraling. Een prachtig stukje historie.’

De oude fabriekstuin is omgetoverd tot groot terras. Met plaats voor zeker 60 gasten. ‘Een ideale ontmoetingsruimte met een informele sfeer. Omdat de tuin gevestigd is op de binnenplaats, heb je de mogelijkheid om in alle rust en op ieder moment van de dag te ontspannen. Ideaal voor de altijd drukke ondernemer.’

Hoe onderscheidt Brasserie de Gruyterfabriek zich verder?

Scholten: ‘Bij het samenstellen van onze menukaarten maken wij bewuste keuzes. Ook als het om producten gaat. we werken met drie pijlers: eerlijke handel, biologisch en streekgebonden. Onze broden en kazen komen af van lokale producenten. En producten als onze koffie, chocolade en rijst dragen het FairTrade keurmerk.’ De chef heeft zich laten inspireren door wereldse invloeden, met als basis de klassiek authentieke Franse keuken. Scholten: ‘Maar onze chef is ook een echte bourgondiër. Je zou dus zomaar een heerlijke, authentieke gehaktbal op het menu voorbij kunnen zien komen.

Lees ook:

P’rooflokaal: van graansilo naar modern restaurant

11 tips: zó verbouw je een restaurant

Video’s: zes verbouwingen in de praktijk

Je restaurant verbouwen? Vijf lessen uit de praktijk

4 populaire interieurstijlen in je restaurant