Before Article
bord niet leeg is boete

Bord niet leegeten = boete! Ongastvrij of slimme oplossing?

Een ‘boete’ uitdelen aan mensen die hun bord niet leegeten? Die stelling van wastewatcher Thomas Luttikhold was voer voor een uitgebreide discussie op onze Facebook-pagina. Bij all-you-can-eat restaurants is het al jaren een bekend principe, maar ook enkele bewuste à la carte zaken hanteren een boetebeleid.

Luttikhold in zijn blog met oplossingen voor voedselverspilling: ‘Beboeten voor het achterlaten van ‘waste’ op borden staat misschien haaks op gastvrijheid. Maar wat als je naar de gasten duidelijk communiceert dat je deze maatregel treft in het kader van MVO? Om ‘waste’ te reduceren. En de ‘boetes’ bestaan uit slechts een klein bedrag, dat je schenkt aan een goed doel. Communiceer het wel duidelijk richting je gast voordat hij gaat eten of zelfs voordat hij je restaurant binnenstapt. Zo laat je de keuze aan hem en verandert je concept vooral in iets sympathieks.’

Boete? Absoluut niet!

Volgens de meerderheid van de Foodbrigade-community blijft een boete echter not done. Hugo Faasse: ‘Je betaalt er toch voor? Of je het nou opeet of niet.’ Janny Westdijk noemt het ‘onzin om een boete te betalen omdat je vol zit of iets niet lekker vindt.’ Gezina Vrielink, die een boete op zich wel ziet zitten, weet uit ervaring dat dit laatste overigens meevalt: ‘Vind je een gerechtje niet lekker, dan wordt er echt niet moeilijk gedaan.’ Een onverwacht argument tegen boetes komt uit de hoek van de caloriebewuste gasten. Zij vrezen dat mensen te veel eten om een boete te voorkomen. Volgens Jacqueline Hutten en Rachel van Eck ‘krijg je daar dikke mensen van.’

Vriendelijker alternatief: een doggy bag

‘Het kan ook anders: wat over is, meegeven’, aldus Berti Peeters. Hetzelfde raadt Mike van Regteren aan. ‘Ik zeg: geef mensen een milieuvriendelijke doggy bag in plaats van een staaltje niet-gastvriendelijkheid. Als je ze tenminste als gast wilt houden…’

Boete voor de gast… Of voor de keuken?

Volgens Rick Smaak ligt de schuld niet zozeer bij de gast, maar bij de chef van dienst: ‘Een boete is bedoeld voor mensen zich niets van afspraken aantrekken. Maar de gast is niet verantwoordelijk is voor de hoeveelheid eten op zijn of haar bord. Als er al iemand beboet zou moeten worden, dan is dat dus de chef van dienst.’ Masé Sutterland-Pents gaat nog verder: ‘Ik stel voor dat deze restaurants juist korting geven als ik mijn bord niet leeg gegeten krijg. Blijkbaar kan niet iedereen goed portioneren.’

Liever gratis laten bijbestellen

Maar is de perfecte portie wel in te schatten? Maruschka van der Horst: ‘Hoe moet een restaurant nu beoordelen wat genoeg of te veel is? Dat verschilt toch per gast.’ Roy van der Heijden ziet daar een oplossing voor: ‘Als restaurants nu eens less portioneren en de optie geven om altijd een garnituur bij te bestellen? Dat is gastvrijer dan ook nog een boete in je maag te splitsen – die toch al vol zit!’

Of toch een boete?

Toch zijn de reacties niet volledig afwijzend. Volgens Michael Boekholt is een boete terecht: ‘Alleen als het om een al-you-can-eat restaurant gaat.’ Bert van Ditmarsch vindt het ‘Super, vooral in die ‘onbeperkt-vreetschuren!’ Opvallend genoeg zijn het vooral de gasten zelf die een boete verdedigbaar vinden. Quirien Janssen vindt het bij een all you can eat concept zelfs noodzakelijk: ‘De Hollandssche gierigheid maakt dat gasten zo nadenken voordat ze meer bestellen.’

Discussieer mee:

Lees ook:

3x ‘te veel’ op de menukaart

Minder voedselverspilling = meer winst

Voedselverspilling kost je minstens 7.000 euro per jaar

3 inspirerende initiatieven tegen voedselverspilling

Voorjaar! 3 slimme tips voor meer restaurantomzet

 

Mis niks, schrijf je in voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief