Before Article
Uitbreidingslessen Albert Adrià

Wanneer en hoe breid je uit? 5 lessen van topchef Albert Adrià

Denk pas na over uitbreiding als je restaurant drie jaar lang goed draait. Een concept kopiëren is niet per se slecht, maar wel lastig. En nog 3 aandachtspunten van internationale topchef/-ondernemer Albert Adrià bij het starten van een (extra) restaurant.

Van El Bulli naar TICKETS

Als iemand weet hoe en wanneer je een nieuw restaurant opent, is het wel Albert Adrià. Samen met zijn broer Ferran runde Albert jarenlang El Bulli, het Catalaanse restaurant dat werd beschouwd als het beste ter wereld. Vervolgens opende de jongste Adrià nieuwe (en soms bizarre) horecaconcepten in Barcelona. Met als bekendste voorbeeld misschien wel TICKETS, de tapasbar met een Michelinster.

‘Als ik bedrijfsmodellen zou maken voor uitbreiding, zou ik gaan voor personalisatie, innovatie en specialisatie. Voor iets wat niemand doet, onder mijn naam. Alleen dat, maar wel perfect. Zoals ik dat nu doe bij mijn restaurants: als je Peruaans-Japans wilt, moet je bij Pakta zijn. Als je moderne tapas wilt eten, moet je bij TICKETS zijn. Voor de traditionele keuken ga je naar 1900. Maar het kan ook gaan om croissants, cakejes en broodjes.’

Lees ook het diepte-interview met Albert Adrià: dit zijn de marketingadviezen voor nieuwe concepten

Zelf een horeca-imperium opbouwen?

Adrià gaf vanaf de beurs Gastronomie 5 basislessen voor uitbreiding . Wanneer kun je nadenken over uitbreiding? Voor welk concept ga je en waar? En: welke periode moet je met je nieuwe restaurant in ieder geval doorkomen? Je ziet het in onderstaande video.

 

Lees ook:

Cees Helder en de kengetallen voor een gezond bedrijf: inslag maximaal 30%, personeel maximaal 28% en huur maximaal 8%

Peter Gast: hoe goed je concept ook is, soms werkt het gewoon niet

Eén reactie op “Wanneer en hoe breid je uit? 5 lessen van topchef Albert Adrià”

Reageren niet meer mogelijk .