Before Article
Waldrik Kremer

Waar ligt het gat in de markt?

Goede voornemens zijn dingen waar iedereen na een paar weken alweer mee stopt. Je kunt het beter over doelen hebben. Ik wil verder groeien met mijn cateringbedrijf. Dat kan zeker in de markt van 2014.

Pak kansen in nieuwe markten

Na jaren van crisis, zag ik de markt in de laatste vier maanden al aantrekken. In ieder geval mijn markt: ik lever vooral aan de zakelijke markt en de zorg. Vooral de zorg is een groeimarkt. Veel zorginstellingen hebben in de afgelopen jaren hun keuken weggesaneerd. Maar zorgafnemers willen bij een verjaardagsfeestje hun gasten wel hapjes en gerechten voorschotelen. Daar ontstaat in mijn ogen voor cateraars een gat in de markt. Slim dus om niet alleen naar je eigen sector, maar ook breder te kijken.

Blijf dichtbij je gast en leverancier

Alert zijn blijft dus ook in 2014 belangrijk. Alert zijn op kansen in de markt. Maar vanzelfsprekend ook alert zijn op je gast en de laatste trends. Want de kritische gast of klant van 2013 is er dit jaar nog steeds. Dat betekent dat termen als ‘regionaal’ en ‘duurzaam’ belangrijk blijven op je menukaart. Gasten willen eerlijke gerechten en vooral weten wat ze eten. Aan jou om dat te verzorgen. Weet wat je inkoopt. Praat veel met je leverancier. Werk ook met lokale leveranciers: een lokale kaasboerderij, vleesleverancier of groenteteler. En met verse producten als peterselie die niet uit een pakje komt. Hoe dichter je op je ingekochte producten ‘zit’, hoe beter je weet dat ze aan jouw maatstaven voldoen. En nog belangrijker: aan die van je gasten of klanten. Zij maken immers groei mogelijk.

Breng gasten terug

Scherp blijven op potentiële kansen en op wat je gast of klant in het nieuwe jaar wil. In mijn ogen twee belangrijke voorwaarden om de consument die nu vooral zelf zijn inkopen doet in de supermarkt, terug te brengen naar jouw restaurant of cateringbedrijf. Meer gasten, meer orders. Zo maken we van dit jaar een mooi horecajaar.

Iedereen een gezond, culinair 2014!