Before Article
Kasper Visser

Wees eens blij dat mensen geld willen uitgeven

Hoe kan het dat er juist in deze tijd nog arrogantie heerst in sommige horeca-etablissementen? Is het onwil, onkunde of gewoon geen zin?

Na een bezoek aan het zojuist geopende Rijksmuseum, wilden mijn vrouw en ik nog even iets drinken en een bitterbal happen. Je kent het wel. Even rustig zitten, napraten en een beetje staren naar de aanwezige mensen. Maar helaas puilt de museumbar uit. Te vol. Voor het museum natuurlijk een goed teken. Maar wij moeten op zoek naar een alternatief. Dat vinden we net buiten de muren.

We lopen het bijna aangrenzende horecabedrijf aan de achterzijde van het museum binnen om een plekje te zoeken. De eerste woorden door een aankomende dame uit de bediening zijn: ‘Spreekt u Nederlands? Ja? Er is geen koffie meer en de keuken is gesloten’. Ik ben redelijk praktisch aangelegd. Dus dit is eigenlijk best goede informatie, maar meestal wenselijk om te horen na wat andere woorden.

Het vreemde is dat de locatie pas rond 19.00 uur sluit, terwijl het nu nog maar 17.15 uur is. En het is een kleine moeite om het koffieapparaat later schoon te maken en de frituur pas aan het einde van de dag uit te zetten volgens mij. Bitterballen en bier zijn juist de producten die je wilt verkopen rond dat tijdstip, toch? En als je net bent natgeregend – het was een regenachtige dag – verlang je soms enorm naar een lekkere cappuccino, toch?

Overal lezen we berichten dat het slecht gaat met de cafés en restaurants: veel faillissementen, veel sluitingen. Dan kan dit niet de boodschap zijn die we met z’n allen willen uitdragen. Moet je niet juist blij zijn met gasten, mensen die de moeite nemen om naar binnen te gaan en geld uit te geven? Ondernemers, open je ogen en open de ogen van het personeel!