Before Article
soenil bahadoer

Soenil Bahadoer: ‘Werkers zonder passie? Nee!’

3 vragen aan…Soenil Bahadoer, chef-kok en eigenaar van restaurant De Lindehof in Nuenen. Surinamer. Ontdekker. En houder van een Michelin-ster. Vandaag: zijn personeelsbeleid.

Wat verwacht je van je medewerkers?

‘Dat ze in de eerste plaats onze gasten op hun gemak stellen. De kleine dingen maken het verschil. Een hand bij de ingang. De jas aannemen. Een persoonlijk woord aan tafel. Gasten moeten van begin tot eind van hun bezoek aan ons restaurant genieten. En daar zorgen je medewerkers voor. Van leerlingen tot afwassers. Ik ben erg gedreven. En dat verwacht ik ook van al mijn medewerkers. Maximale inzet. Zonder passie en inzet hebben ze bij mij niets te zoeken.’

Wat voor baas ben je?

‘Ik ben een harde werker, altijd met koken bezig. En sta altijd open voor nieuwe inspiratie. Ik stimuleer mijn medewerkers vooral uit te proberen. Koken is durven. Uitproberen. Maar ook durven aannemen van anderen. Ik kan mijn restaurant nooit alleen runnen. Met alle medewerkers samen werken we stap voor stap toe naar een smaaksensatie. Naar een topervaring voor de gast.’

Hoe maak je medewerkers beter?

‘Ik wil als voorbeeld dienen. Ik werk keihard. Geniet van alles wat ik doe. Ik put vooral ook uit mijn eigen ervaring. Ik ben met niets begonnen en heb nu mijn eigen restaurant. Als kleine Surinaamse, Hindoestaanse jongen merkte ik dat de kansen niet voor het oprapen liggen. Daarom vind ik het ook belangrijk allochtone jongeren een stageplaats te bieden in het restaurant. Hen op te leiden. Ik hoop hen te inspireren met mijn levensverhaal.’

Wie? Soenil Bahadoer (46)
Wat? Chef-kok en eigenaar van restaurant De Lindehof
Waar? Nuenen