Before Article
Nummer 39 leverde aandacht op Maar wat nog meer

Nummer 39 leverde aandacht op. Maar wat nog meer?

39% korting op nummer 39 was vorige week dé actie van Chinese restaurants. Bedoeld om aandacht te vragen voor discriminerende stereotyperingen. Maar heeft de actie, behalve aandacht, ook wat opgeleverd?

De actie ‘nummer 39 met rijst’ is in het leven geroepen om op een ludieke manier een draai te geven aan de ophef die is ontstaan over de opmerking van Gordon in Hollands got Talent. De deelnemende Chinese restaurants willen laten zien dat de volledig geïntegreerde, jonge generatie Chinezen trots is op haar achtergrond. Was de actie een succes voor de deelnemende restaurants?

Veel meer bezoekers

Volgens restaurant Kota Radja in Apeldoorn was de actie 100% geslaagd. ‘Veel mensen kwamen speciaal voor de actie en dat zorgde voor veel meer bezoekers dan een reguliere week. Nummer 39 werd volop besteld. Maar ook de aandacht die we hiermee wilden vragen, hebben we gekregen.’

Diepere boodschap is overgekomen

Ook in Amsterdam kwamen er volop positieve reacties van bezoekers. Restaurant De Maan is erg tevreden over de actie. ‘Er kwamen duidelijk veel mensen op af. Zoveel korting is ook aantrekkelijk. Van een veel hogere omzet kunnen we niet spreken, daarvoor was de actie misschien ook te kort. Maar de diepere boodschap is overgekomen, ik vind de actie echt geslaagd.’