Before Article
George Taselaar hoeft geen Michelinster

‘Doe maar niet, zo’n Michelinster’

Op 25 november wordt bekend gemaakt welk restaurant een Michelinster krijgt, houdt, of wie er een ster bijkrijgt. Maar is een Michelinster eigenlijk wel goed voor je business?

Je hebt Lekker, je hebt Bib Gourmand. Maar de Michelinsterren heersen nog steeds in restaurantland. Restaurant Au Coin des Bons Enfants in Maastricht verloor vorig jaar zijn enige Michelinster. Wat betekent dat voor je zaak en je omzet? We vroegen het George Taselaar, chef-kok en eigenaar.

Geen positief effect op omzet

‘Voor de economische crisis was een Michelinster erg goed voor je zaak. Je kon je prijzen hoog houden; klanten betaalden het toch wel. Nu houden steeds meer mensen de hand op de knip. Daardoor heeft een Michelinster helemaal niet per se een positief effect op je omzet. De ster staat voor geld. We zien nu dat een hoop restaurants met een Michelinster hun prijzen laten zakken. Ze moeten wel.’

Michelin is God

‘Een Michelinster verandert de mentaliteit van je restaurant. Natuurlijk vonden we het jammer dat we hem vorig jaar verloren. Geen idee waarom we de ster verloren. De richtlijnen van Michelin zijn ook niet altijd duidelijk. Michelin is God. Zij bepalen gewoon. Een voordeel van de verloren ster: we kunnen daardoor wel wat “losser” ondernemen. We hebben het roer dan ook omgegooid. Meer comfort en minder stijf.’

Ander publiek

‘De kwaliteit van de keuken is nog altijd heel goed, maar we richten ons nu meer op de gast. En dat merken we ook aan het soort gasten dat ons bezoekt. Met een Michelinster ontvang je ander publiek. Publiek dat alleen voor je Michelinster komt. Dat is nu anders. Leuker eigenlijk.’

We gaan onze eigen gang

‘Of we weer een Michelinster willen? Nee, zeker niet! We voelen ons nu vrijer in wat we doen. Michelin legt je toch bepaalde restricties op. Als restaurant kan je dan wat minder je eigen gang gaan. En de manier waarop we nu werken, past beter bij wat we willen met ons restaurant.’