Menukaart: dé trends voor 2014
Before Article
Menukaart: de trends voor 2014

Menukaart: dé trends voor 2014

Het einde van het jaar is in zicht en de eerste trendlijstjes voor 2014 worden alweer opgemaakt. Het Amerikaanse horeca adviesbureau Andrew Freeman & Co voorspelt de trends voor de Amerikaanse restaurantmarkt in 2014. Maar wat kunnen we in Nederland verwachten op de menukaart?

Volgens het trendrapport ‘BlurredLines’ waren donuts, beercocktails en pretzels dit jaar erg succesvol in de Verenigde Staten. Andrew Freeman & Co denkt dat deze producten in 2014 plaatsmaken voor sandwiches van ijs, theecocktails en biscuitjes op de menukaart.

Thee is booming

Of deze trends ook op de Nederlandse menukaart aanslaan is nog maar de vraag. Zo heeft Guido Panjer, oud-winnaar van de gouden koksmuts en culinair adviseur bij Sligro,  zijn twijfels bij de ice sandwich. ‘Dit product is lastig te serveren en erg afhankelijk van het weer. Ik weet niet of dit in Nederland een succes wordt.’ Maar voor de theecocktail ziet hij wel kansen voor de Nederlandse horeca. ‘Thee is booming en biedt tal van mogelijkheden. Theesommelier Robert Schinkel doet hier al jaren fantastische dingen mee.’

Ga voor crème brûlée met thee

Naast theecocktails ziet Panjer ook kansen voor thee-arrangementen gekoppeld aan exclusieve menu’s of theesoorten te verwerken in desserts. ‘Earl grey en jasmijnthee kun je bijvoorbeeld toevoegen aan een crème brûlée. Dit is heerlijk.’ Verse thee is volgens Panjer een prima vervanger voor dessertwijn. ‘Natuurlijk is de theesoort wel afhankelijk van de dessertkeuze.’

Nog meer tips voor je menukaart?

Trends moet je natuurlijk wel een goede plek geven op de menukaart, in de zaak of online: in 4 stappen de perfecte online menukaart.