Before Article
Jurgen van Wijngaarden

Horeca, stop eens met die obligate verhalen

De horeca behoort tot de minst vooruitstrevende branches, blijkt uit onderzoek. Ondernemers zijn vooral bezig met overleven, ziet Jurgen van Wijngaarden. Maar dan moet je juíst op zoek naar onontgonnen marktruimte.

Elkaar ‘inspireren’ is vooral gezellig

Eerder schreef ik over HOST in Milaan. Daar zag ik innovatieve horecaconcepten – keukenapparatuur die het productieproces efficiënter maakt – en raakte ik geïnspireerd. Voor mijn gevoel werd daar wel degelijk geld verdiend. Hoe anders is het in het Schotse Edinburgh, waar ik vorig weekend voor een lustrumviering was. Toegegeven, alle cafés en restaurants waren er even netjes onderhouden. Overal kreeg je de service die je mag verwachten. Maar daarnaast het obligate verhaal over lokaal gebrouwen bier en fazanten uit het plaatselijke bos. Niets nieuws. Het zijn allemaal bedrijven die zich in de bestaande marktruimte dwingen en elkaar hard beconcurreren. Vooral door elkaar geïnspireerd dus, zeker niet innovatief. Wel gezellig! Maar ook allemaal aan het overleven, lijkt mij…

Dwing de goddelijke ingeving af

Nederland zit er voor mijn gevoel letterlijk en figuurlijk een beetje tussenin. Er zijn wel nieuwe concepten en er wordt wel degelijk geïnnoveerd. Zo waren er dit jaar 118 inzendingen voor de Horeca Innovation Award. Maar om te overleven zullen we nog meer moeten vernieuwen in de horeca en catering. We kunnen allemaal wachten op een goddelijke ingeving en die benutten, maar beter pakken we het wat doortastender aan door actief op zoek te gaan naar onontgonnen marktruimte. Want daar is dus ook nog geen concurrentie aanwezig. Maar hoe?

  1. Besef dat je er niet alleen voor staat.
    Kijk eens naar wat voor creativiteit en vernieuwing in je omgeving aanwezig is. Vraag je team, gasten of leveranciers naar hun ideeën. Naar innovatieve werkwijzen om je zaak efficiënter te maken. Naar innovatieve concepten, waarmee je meer gasten bereikt. Of gewoon naar behoeftes die je ook kunt vervullen. Zo wees een van onze leveranciers ons erop dat wij met ons cateringbedrijf ook hoogwaardige maaltijdcomponenten voor onder meer hotels kunnen produceren. Wij produceren dit in onze daluren. Zo helpen we andere bedrijven beter om te gaan met hun piekmomenten. En wij hebben toch weer een stukje marktruimte gevonden!
  2. Er is genoeg over innovatief ondernemen geschreven.
    Start bijvoorbeeld met het boek van Gunter Pauli: de Blauwe Economie (ISBN: 9789046813201). Hierin zijn 100 innovatieve en duurzame (productie)methoden beschreven. Een artikel wat je op weg kan helpen is ‘THINGS – internet van Businesskansen’, dat aansluit op mijn vorige blog over vernieuwende horecaconcepten en -apparatuur. En vergeet niet de trendrede, een ondernemersvisie op de toekomst, te lezen.

Misschien gaat door deze inspiratie innoveren wel vanzelf. En dat is echt nodig om niet alleen maar met overleven bezig te zijn.