Before Article
Jouw restaurant bestaat laat het zien

Jouw restaurant bestaat. Laat het zien, met horeca marketing!

Marketing en ondernemen. Ook in de horeca een onmisbare combinatie. Investeer wat van je kostbare tijd en je zoet verdiende geld in een goed marketingplan. Wedden dat het werkt? Foodbrigade verzamelde wat handige tips.

  1. Creëer een beleving
    Uit trendonderzoek van Koninklijke Horeca Nederland blijkt dat gasten de beleving in een horecazaak steeds belangrijker vinden. Je hoeft niet meteen je tent om te bouwen tot restaurant-winkelcombinatie. Je komt al een eind als je je verdiept in je gasten. En je business hierop aanpast. Met menu’s, serveermogelijkheden, events, een eigen glossy en online marketing.
  2. Ben bereikbaar en zichtbaar
    Zorg dat mensen je horecazaak altijd kunnen vinden. On- én offline. Wat je vooral nodig hebt, is een goede website. Eentje die door alle zoekmachines gevonden wordt. Het liefst met een digitaal reserveringssysteem en een nieuwsbriefmodule. Doe niet meteen je traditionele marketing tools de deur uit. Een leuke flyer en een brochure met smoel houden hun waarde.
  3. Go social!
    Goede mond-tot-mondreclame blijft een belangrijk onderdeel van je horeca marketing. Maar face-to-face op social media zorgt voor sneeuwbaleffect. Laat gasten je site liken, schrijf een prijsvraag uit, verloot e-cadeaubonnen en zorg dat je berichten gedeeld worden. En wat dacht je van de check-in en rating mogelijkheden van bijvoorbeeld Facebook, Google Offers, Twitter deals en Foursquare? Goed voor nog meer merkbeleving, exposure en nieuwe gasten.
  4. Organiseer evenementen
    Een goed bezocht evenement werkt als olie voor je PR-machine. Een maandelijkse wijnproeverij bijvoorbeeld. Laat je gasten de lekkerste huiswijn kiezen. Deze schenk je vervolgens een maand lang. Lekker simpel en succesvol. En voor herhaling vatbaar!
  5. Besteed aandacht aan PR
    Heb je net een verbouwing achter de rug? Kom je met een splinternieuwe formule? Ga je stunten met je menukaart? Lokale media, zoals blogs, huis-aan-huis-bladen en regionale omroepen en kranten, zijn meestal wel in voor dit soort nieuws. Zo maak je gratis reclame voor je zaak én bereik je behoorlijk wat nieuwe gasten.
  6. Laat je beoordelen
    Internet is een zegen, maar soms ook een vloek. Het is razendsnel en blijvend. Zorg dus dat je weet wat er over je gezegd en geschreven wordt. Volg de horeca review sites en nodig eens een food blogger uit in je restaurant. Zo wordt je niet onaangenaam verrast.
  7. Doe aan klantenbinding
    Je kunt je gasten ook op een andere manier aan je horecazaak binden. Zo kun je ze laten sparen voor vouchers en cadeaubonnen, via social media bijvoorbeeld. Ook leuk is een verjaardagsmail met een spectaculaire aanbieding. Je gasten mogen best weten dat je ze speciaal vindt, toch?!
  8. Werk samen in je regio
    Volgens de Local Search Usage Study gaat het in bijna driekwart van alle zoekopdrachten op internet om regionale of lokale informatie. Nogal belangrijk dus dat je als horecaondernemer online aanwezig bent. En dat je aanhaakt bij lokale initiatieven. Een fietsroute in de buurt, een shopping event in je dorp of stad? Zeker weten dat er nieuwe gasten komen aanwaaien.
  9. Doe duurzaam en laat het zien
    Iedereen doet duurzaam. Jij waarschijnlijk ook. Zijn fairtrade, biologische en duurzame producten ook doorgedrongen tot jouw keuken? Geen mooier uithangbord voor je zaak!
  10. Zorg voor originele extra’s
    Take away menu’s, leenfietsen. Het zijn zomaar wat bizarre suggesties voor wat extra service. Overdreven of niet, je laat wel zien dat je weet wat je gasten willen. En die kunnen dat alleen maar waarderen!

Bronnen:

•    www.aandacht4all.nl
•    www.emarketer.com
•    Local Search Usage Study
•    restaurants.about.com
•    uwrestaurantonline.nl
•    www.localsearchstudy.com
•    loyaltyfacts.nl
•    passie.horeca.nl
•    marketing-horeca.nl
•    www.missethoreca.nl