Before Article
Bistro Sharlot

‘Door Twitter behalen we een hogere omzet’

Twitter. De ideale manier om nieuwe gasten naar je tent te trekken? En om een vaste gastenkring op te bouwen? Foodbrigade zoekt het uit. Vandaag vragen we het aan Bistro Sharlot in Ulvenhout. 

Meer dan 4000 tweets. Bijna 1000 volgers. Bistro Sharlot is al jaren actief op Twitter. Niet zonder reden, licht eigenaar Jeck Schuitmaker toe. ‘Twitter is dé manier om een jongere doelgroep aan te spreken. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. En is via Twitter snel en vooral ook kosteloos te bereiken. Jonger publiek geeft over het algemeen meer uit. En levert ons dus meer omzet op.’

Van Twittervolger naar gast

Schuitmakers Twittertips:

  1. Speel in op wat je doelgroep wil weten.
    ‘Onderscheid je met nieuws, food-gerelateerd en lokaal. Zo blijven je volgers je volgen. En ben je een stap dichterbij een vaste gastenkring.’
  2. Bied regelmatig aanbiedingen, speciaal voor je volgers.
    ‘Een van mijn terugkerende acties: reserveer je dit weekend via Twitter, dan krijg je een aperitiefje van het huis. Volgers komen erop af.’
  3. Plaats een foto bij je bericht.
    ‘Een foto van een nieuw gerecht, een nieuwe menukaart of misschien zelfs van een nieuwe werknemer. Een bericht voorzien van beeldmateriaal genereert veel meer respons en betrokkenheid online.’

‘Niet meer dan twee tweets per dag’

Wat volgens Schuitmaker niet werkt? ‘Reageer nooit negatief op een bericht. Verder zitten mensen niet te wachten op te veel reclame. En niet op te veel berichten in het algemeen. Daar heb ik wel eens klachten over gehad van gasten en volgers. Ik heb gemerkt dat je het best niet meer dan twee berichten per dag kunt posten. Het is goed om actief te zijn, maar mensen haken af als je té actief bent.’