Before Article

5 tips voor extra omzet menukaart

Een menukaart wordt vaak pas op het allerlaatste moment gemaakt. En daardoor wordt er vaak niet goed over nagedacht. Terwijl je menukaart het eerste moment is om extra omzet te scoren. Met onderstaande, op het oog simpele, tips kom je al een heel eind.

Wenda Kielstra van Consumatics helpt horecabedrijven hogere omzetten te behalen. Op Missethoreca.nl  geeft ze hiertoe enkele praktische tips. Een selectie:

  1. Gebruik geen euroteken
    Dat roept direct de associatie met geld (en kosten) op. Door dit teken weg te laten verandert de perceptie van je gast en zal hij minder snel geneigd zijn om iets goedkoops van de kaart te bestellen.
  2. Steek tijd in de tekst
    Denk na over wat je op je menukaart komt en hoe je je gerechten omschrijft. Gebruik daarbij bijvoorbeeld bewezen klassiekers ‘huisgemaakte appeltaart’, ‘krachtige espresso’ en ‘soep van de chef’.
  3. Boven- of onderaan
    De gerechten die boven- of onderaan de kaart staan worden het meest besteld. Dit geldt voor zowel voor-, hoofd- als nagerecht. Zet de gerechten met de hoogste marge dus boven- of onderaan. Succes verzekerd!
  4. Sfeerfoto’s
    Prachtige wijngaarden, ambachtelijke boerderijen, mooie producten. Dit soort foto’s zorgen ervoor dat de gasten een lekker gevoel krijgen en zin krijgen om iets te bestellen. Dit levert al gauw een omzetverhoging op van 15-20%.
  5. Laat je favorieten zien
    Mensen associëren zich graag met anderen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten.  Laat dus zien hoeveel er van een bepaald product is afgenomen. Bijvoorbeeld: deze wijn is al 250 keer door andere gasten besteld.